söndag 25 mars 2018

Bortanför paradgatan

Det är en söndag i slutet av mars. Jag behöver köpa vandringskängor inför en tur i sommar. Vägrar handla över internet. Jag vill prova att gå i kängorna, bedöma kvaliteten, tyngden, prova med olika sockor och inlägg.

Måste bege mig till ett köpcentrum. Ett äldre köpcentrum. B-läge? C-läge? Inte Mall of Scandinavia eller Emporia direkt utan ett säkert 20 år gammalt i utkanten av stan.

Hoppar upp på cykeln. Vintern har vägrat släppa sitt grepp. Det är en bra bit. Genom fina områden, sen medelsvenssonområden och sen in i mindre bra kvarter. Bebyggelsen övergår till lätta industrifastigheter. Ser varumärken från bolag jag äger. Husqvarna och Volvo. Skyltar från fastighetsbolag jag äger. Fula slitna lokaler. Några gapar tomma med persienner som hänger på sned. Jag har inte sett en människa på 15 minuter.

Sen är jag framme. En halvt öde parkeringsplats där asfalten vittrar i kanterna. Budgetmärken på bilarna. Ford och Opel. I linje med de kala buskarna runt parkeringen ligger drivor av skräp. Kaffemuggar, McDonaldspapper, cigarettpaket och energidrycksburkar. Billiga skyltar i fula färger på en fyrkantig byggnad täckt av korrigerad plåt. Den största butiken är en slags Dressman fast även för kvinnor och barn. Jag stegar fram mot ingången till butiken jag ska till. Stängt. Men kuken i hjulet, öppnar de 11, klockan är ju fan bara 1030.

Intill ligger fler byggnader med lite större varumärkens skyltar. Jag drar dit. Jag har en halvtimme att bränna. Stödköpa nåt på H&M kanske? Gud vet att de behöver det. Passerar en Mekonomen och en Bilia. Det står trasiga bilar utanför. Runt backspegeln på en BMW fladdrar en bit av polisens blåvita avspärrningsremsa i vinden. Alla rutorna är sönderslagna.

Kommer fram till det närliggande köpcentret. Ställer ifrån mig cykeln. Inga andra cyklar i cykelstället.

Det är öppet. Gråa golv. En kvartett av klädbutiker från årets förlorarlista på börsen. H&M såklart. "Floor filler" nummer 1. MQ, Kappahl och Lindex. REA-skyltar lyser rött överallt. Sunkiga caféer med stolar köpta på JULA. Det lockas med korv för en tia. COOP har öppet.

Pensionärer. Ensamma invandrarkvinnor med barnvagnar och med ungar i ett lämmeltåg efter sig. Lite folk i lokalerna. Dom som syns har blicken i golvet. Folk ser olyckliga ut. Livströtta? Överviktiga. Plockar till mig lite varor, betalar och går. Blev inget stödköp hos H&M. Jag vill bara därifrån.

En stank av friterade munkar slår emot mig när jag kommer ut. Har alltid hatat den lukten. Den får mig att må fysiskt illa. En kväljande sötsliskig lukt. Jag cyklar bort till den andra köpladan och handlar mina kängor.

På vägen ut ser jag en kvinna som står och röker. Hon ser hängig ut. Hostar till. Hon behöver väl den där kicken för att orka sig igenom dagen. Som alla dagar. Hennes son som verkar vara i 6-7 årsåldern säger:

"Mamma du måste sluta röka"
"Vaffö då?"
"Det är inte bra för dig"

Vad kommer den ungen få ärva när hon dött i förtid? En tändare och ett halvt paket Marlboro?

Jag kommer inte besöka den här platsen igen i brådrasket om man säger så. Vem äger den här skiten? Ett utländskt större bolag. Förmodligen kommer de lura på våra AP-fonder de här fastighetsportföljerna innan dom blir helt värdelösa.

18 kommentarer:

  1. Fantastiskt, ligger ändå en hel del sanning i detta.
    Bästa läsningen denna veckan.

    SvaraRadera
  2. Känns som om du varit ute på en riktig Lynch-spaning :-). Känner du själv någon bitterhet över de bolag du äger - som på sätt och vis bidrar till den bild du målar upp? Eller det kanske bara är jag som läser in det när du medvetet lagt in alla bolagsnamn i texten? Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skäms inte för något bolag jag äger direkt eller via fond. Med det sagt är det väl trevligare att äga tex Thule och SkiStar än Betsson och CocaCola men jag anser att det är upp till var och en att bedöma om man vill använda en laglig produkt eller inte. Man kan missbruka allt och jag kan inte vara hela världens samvete och försöka hitta bara "goda" bolag. Stör mig en del på folk jag tycker sätter sig på höga hästar i det här avseendet och det kanske blir ett litet inlägg om det en vacker dag.

      Radera
    2. Är av samma uppfattning som du och frun har ifrågasatt några av de aktieval jag gjort i både barnens och familjens portföljer medan jag för egen del inte behöver vara "världens kompass". Anledningen att jag frågade var mest att den bild du målade upp fick en grå filtkänsla över sig där du medvetet vävde in bolagsnamnen i din berättelse. De fick då även de en lite "grå" känsla. Hälsar Lars D

      Radera
  3. Tveklöst veckans bästa inlägg bland de bloggar jag läser.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  4. Mycket bra skrivet, du fångar exakt den känsla man får av den typen av områden. Kanske ska jag skriva något liknande om min upplevelse då jag gjorde misstaget att stanna och käka i Hallunda Centrum. Höll på att bli fast i en offentlig toalett som någon hade saboterat.

    SvaraRadera
  5. Tydliga Fear and Loathing in Las Vegas-vibbar över det hela! ”Wait, we can’t stop here. This is bat country!”

    SvaraRadera
  6. det förespås att mellan 5 000 och 10 000 sällanköpshandel - sånt du tittat på - kommer att ha lagts ned inom sju år, dvs 2025, enl HUI research.
    Din bild av hur det ser ut i många köpcenter runt om i landet stämmer bra - och när konsumenterna får ett alternativ till att bli utvingade till ladorna där de inte nog med måste spendera tid och dessutom pengar även blir smått deprimerade är det förståeligt att konsumenterna väljer bort det.

    Köplada och kassako förresten, det får en att börja fundera på det svenska språket.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant hur handeln kommer att se ut i framtiden. Som jag skrev, trots att jag avskyr att shoppa så kände jag mig ju ändå tvungen att besöka fysiska butiker. Det finns fler exempel. Du kommer aldrig kunna lukta på en parfym över nätet eller provsitta en bil eller soffa eller provligga en säng.

      Radera
    2. Med fri frakt och gratis returer, och leveranser inom några timmar, så hade det i ditt fall med skorna varit enkelt att beställa 3 olika storlekar av vardera 3 olika märken. Dvs köpt ett par och returnerat de övriga åtta paren.
      Går inte? Det är precis det som sker i USA just nu, och vi kommer att få samma möjligheter här "snart".
      Vad gäller bilar och sängar behövs det väl några prova-på-rum, men beställning sker via internet och likaså leverans direkt till kunden, Tesla har väl det upplägget redan nu.

      Radera
  7. Ja den här typen av områden är trista. Har du funderat på varför du känner förakt för människorna du beskriver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte förakt. Jag känner sorg och funderar på hur det skulle kunna ha gått annorlunda och vad som gick snett någonstans längs vägen.

      Radera
  8. Kan bara instämma, mycket bra skrivet! Samt en bra beskrivning av eländet. Får nästan känslan att Svedala gått och blivit "USA-light"...

    SvaraRadera
  9. En bra spaning. Tack. Något deprimerande dock.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  10. Vackert skrivet, lite spänning i luften trots en trist historia. Lite udda att just du skriver det. En som gillar raka puckar(köp dessa aktier och sålt dessa, inga långa motiveringar). Jag gillar det du har skrivit men saknar din inlägg om aktier.

    Hälsningar

    SvaraRadera
  11. Hade ha vart Sosse så hade jag nu påstått att dessa områden finns inte i dagens Sverige, till följd av vår politik.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera