onsdag 17 januari 2018

Lite svenskt, lite fond och lite amerikanskt


Snyggat till antalen lite, Telia till 1000 och Lagercrantz till 300.

Köpt 100 Telia Company
Köpt 10 Lagercrantz Group B

Köpt en ny ETF på Nordnet, Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF (VGEJ). En utdelande fond som investerar i utvecklade marknader i asien utom i Japan. Stor vikt i Australien, Korea och Hong Kong. Anledningen är helt enkelt att ett starkt Kina som motor kan höja hela regionen. Vill satsa lite mer i asien, vi har en galning i vita huset och Europa har svåra problem. Har sedan innan lite emerging asia nu kompletterar jag med utvecklade länder där borta också. Dom är svårköpta de där bolagen. Yieldar runt 3% med en avgift på 0.22%.

Köpt 50 Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF (VGEJ)

Förra gången dollarn närmade sig 8 kr förbannade jag mig själv för att jag inte utnyttjade tillfället. Nu har jag köpt lite den här gången så nu lär ju dollarn fortsätta ner.

Blev lite Paychex. Dyrt som poker. Borde gynnas av stigande räntor men fortsatt OK amerikansk arbetsmarknad men det är ju ingen unik analys direkt och det är redan avspeglat i priset.

Köpt 10 Paychex Inc

Även ökat i lite REITs som tagit en del stryk på grund av förväntningar om stigande räntor. Inga vård-REITs dock dom verkar vara inne i en mycket dålig period nu.

Köpt 25 STAG Industrial
Köpt 20 Realty Income

Ökar lite i Leröy också för där har jag en fjuttpost och kan snitta ner mig lite nu.

Köpt 50 Leröy Seafood Group

Lite trist med Skanskas vinstvarning idag och frysta utdelning. Jag hade räknat med en ökning. Nåväl, jag sitter still i båten och hade redan en övervikt av aprilutdelare så ingen större skada skedd. Lite tråkigare för dom som har få innehav och förlitar sig på dom.

6 kommentarer:

  1. Tjena Krösus!

    ja att Vård-REITs har en svår period nu är en underdrift, vågar inte kolla knappt hur mycket back man ligger. Dock anser många proffstyckare att det är köpläge i t.ex. SNH, SBRA, OHI, då de är duktigt rabatterade och inte visar tecken på att sänka utdelningarna. Du satt väl själv på en liten post CCP som blev SBRA om jag inte minns fel.

    Det hade varit kul att äga lite kinesiskt, det finns ju några större drakar som delar ut hyggligt t.ex. Bank Of China. man får väl nöja sig med en Kina-fond...

    Intressant att du tror på Telia, verkar vara en ganska bespottad aktie. Hur ser du på det företagets framtid? Kommer de någonsin att höja utdelningarna? Kommer nya uppstickare att roffa åt sig av marknaden? Man kan ju jämföra kurvorna för Telia och Tele2...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har en del som gått ruttet. Att de höjer udelningen skall du nog inte dra för stora växlar av de är ju tvungna till sin legala struktur att dela ut en stor del av vinsten. Det är framtida vinster marknaden är orolig för kombinerat med en rotation ut från räntekänsliga papper.

      Skulle inte säga att jag tror på Telia bara hoppas att de kan låta bli att vara så genomusla som de varit ett tag nu. Ville öka i sektorn och hade redan tillräckligt i Tele2.

      Radera
  2. Jag gillar Lagercrantz! Stabilt bolag med bra utdelningshistorik. Dessutom en driven ledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, jag med. Samma stuk som Addtech och Indutrade fast kanske med lite lägre kvalitet.

      Radera
  3. Hur kan du köpa Vanguards ETFer när dom inte säljs i Europa längre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanguard har viss info på svenska så denna tyskhandlade fonden går bra via Nordnet.

      Radera