onsdag 16 augusti 2017

Sålt av två bolag

Den här veckan har jag sålt av två bolag.

Först Wallenstam. Den handlas över substans men ändå återköper de hela tiden istället för att dela ut. Säkert bra för aktieägarvärde och för storägaren men inte för mig som fokuserar på utdelningar. Den yieldar knappt nånting. Tjänat en tusing på den, 15% sedan jag köpte den i slutet av mars.

Sålt 100 Wallenstam

Sen Byggmax. Lite för litet bolag att äga långsiktigt med för små marginaler. Man måste ständigt göra reklam för att hävda sig i en konkurrensutsatt bransch. Eftersom den gått knackigt har jag pö om pö byggt upp så att jag hade över 17,000 kronor i den. Det är ju pengar det också. 2,000 i vinst i den.

Köpt lite fonder borta i Kanada för att utnyttja den svaga dollarn:

Köpt 30 XDV

Och så en tramspost i Investor:

Köpt 5 Investor A

Har massa pengar i kassan men inte känt mig så köpsugen.

2 kommentarer:

  1. XDV låter spännande, vad är det för fond?

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.blackrock.com/ca/individual/en/products/239496/ishares-canadian-select-dividend-index-etf

      Radera