lördag 20 maj 2017

Minskat lite i fastigheter, köpt ett nytt bolag

Jag var smart och spred teckningen i Munters över fem olika konton och fich 500 Munters. Nej, det gjorde jag inte.

Tilldelad 100 Munters

Minskat i fastigheter där jag har stor vikt. Efter nyemissionen i Diös som jag var med i fullt ut i och som skapade en övervikt har aktien sakta kommit upp en bit och jag kan nu minska med en liten vinst.

Sålt 500 Diös

Istället ökat lite i GSK som står på tre ben, vaccin, läkemedel och konsumentartiklar.

Köpt 15 GlaxoSmithKline PLC

Köpt amerikanska Southern Company. Mitt första köp i kraftförsörjningssektorn. Ultradefensivt köp detta. Här kan man inte förvänta sig några stora värdeökningar men en relativt hög stabil utdelning på 4.65% som sakta kan höjas över tid. Dom är en dividend contender och har höjt utdelningen 17 år i rad.

Köpt 25 Southern Company

Mitt ark strular. Yahoo-kopplingarna verkar inte längre fungera. Nån som vet något alternativ för norska aktier och små svenska bolag som inte stödjs av Google Finance?

9 kommentarer:

  1. Hej!
    Med Google Sheets ImportXML() kan du plocka aktiekurserna från vilken sida som helst.
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till Anonym.
      Är oxå intresserad. Kan du ge ett exempel på tex AKEL PREF eller någon annan som inte kan hämta data som finns i Google Finance.

      Radera
    2. =MID(importXml("https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/482934/akelius-residential-pref"; "(//span[@class='pushBox roundCorners3'])[1]");1;6)

      Radera
  2. =IFERROR(IMPORTXML("http://www.bloomberg.com/quote/AKELPREF:SS","//div[@class='price']"),316)

    SvaraRadera
  3. Stort tack till er som hjälper till med länkarna!

    SvaraRadera
  4. Sålde du dina 100 Munters eller behöll du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina gick direkt med en dryg tusenlapp i vinst. Det känns inte som jag ångrar mig än så länge. Nu lär väl i och för sig den tusenlappen hamna i Zaplox och snart vara värd 600 kr men det är så börsen är... ;)

      Radera
    2. Zaplox? Känner jag inte till men bara på namnet hör man att det är riskabelt. Peter Lynch varnade för bolag med massa Z och X i sig har jag för mig.

      Radera