måndag 12 december 2016

Dyr börs?

Tycker börsen känns dyr och att det byggts upp massor av förhoppningar om goda effekter från Donald Tweet's presidentskap som kanske eller kanske inte kommer att förverkligas.

Aktier jag tycker har gått lite väl bra sedan jag köpt dom är bland annat Atlas Copco, Volvo, ABB, Skanska, NCC, JM, Besqab mm. Listan kan göras lång. Bankerna känns heller inte speciellt attraktiva längre.

Har sålt av lite smått och gjort en liten omfördelning.

Atlas Copco handlas nu till höga multiplar. Även om jag lägger in analytikernas förväntningar på nästa års utdelningar i mitt ark så känns direktavkastningen låg relativt mycket annat. Jag är 45% upp sedan jag började köpa in mig i slutet av januari i år.

Sålt 25 Atlas Copco B

Behåller 125 stycken tills vidare.

Nordea, vill minska vikten ytterligare lite. Vill inte vara allt för beroende av ett bolag. Speciellt inte en bank.

Sålt 25 Nordea

Behåller 2500 stycken.

Pfizer tycker jag känns bättre utifrån ett utdelningsperspektiv och jag lade in en order på 190 kronor där bara 7 stycken gick till avslut. Det var ju synd att inte fler gick igenom då de nu ikväll meddelade att de höjer utdelningen med 6.7% till $0.32 per kvartal. Det är nästan 4% för ett ocykliskt bolag. Jag är fortsatt positiv till att öka här. Eller jag måste öka,, ojämna antal det håller inte.

Köpt 7 Pfizer

Köpte även lite preffar. Kollade lite på Volati pref. Noteringen av stamaktien och nyheten om att inte minska hur ofta man behöver bilbesikta gör att jag får mer förtroende för deras betalningsförmåga. Valet föll ändå på SAS pref. Den kommer troligtvis lösas in framöver och kommer stå emot stigande räntor mycket bättre än de preffar som får betraktas som eviga. Min portfölj med preffar och småfastighetsbolag lyser julrött nu. De har genererat massa kvartalsutdelningar som inte räknas in där men det är ändå demotiverande att se massa röda siffror.

Köpt 15 SAS Pref








2 kommentarer:

  1. Sas preff är klockren på dagens nivåer. Billigare än så här blir det inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, allt kan ju gå åt pipan men om inget katastrofalt inträffar så borde det vara en bra sparbössa.

      Radera