måndag 23 maj 2016

Sålt av för att kunna teckna Castellum

Har räknat på Castellum nu när emissionspriset är satt och kommit fram till att jag inte har råd att teckna fullt utan att sälja av lite. Så det är precis vad jag har gjort. Jag ville framför allt sälja av i fastighetsbolag för att inte öka vikten ytterligare i sektorn samt bolag med utdelning i maj som är min starkaste månad.

Valet föll på Platzer och Diös som bägge delar ut i maj. Anledningen till att jag köpte dom en gång i tiden var att dom värderades lägre än andra, samt att jag ville diversifiera mig regionalt och köpa fastigheter som inte hade stort Stockholmsfokus. Jag var med när Platzer sattes på börsen och dom 200 jag fick då och 50 till behåller jag.

Halverat innehavet i Platzer som har låg direktavkastning. Säljer med runt 15 procent i vinst.

Sålt 250 Platzer

Minskar innehavet något i Diös där jag ligger rätt tungt. Säljer ungefär till samma pris jag köpt dom för, fast med utdelning inräknat ligger jag lite plus.

Sålt 225 Diös

Detta frigör kapital som tillsammans med utdelning från Tele2 och lönen som strax rullar in gör att jag har råd att teckna fullt med liten marginal. Juni kommer bli en fattig månad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar