onsdag 11 maj 2016

Hemfosas nyemission pröjsad, småköp

Mina 1250 teckningsrätter i Hemfosa har med tillskott av 17,250 från kassan förvandlats till 250 Hemfosa BTA som snart blir nya aktier. Skönt att det är över. Varit tråkigt att behöva ha dom pengarna liggande skräpande på kontot och inte kunnat sätta dom i arbete. Det har också gjort att jag missat chansen att köpa amerikanskt och utnyttjat den svagare dollarn.

Har gjort några småköp idag, återinvesterat i Inwido och Byggmax samt ökat lite i Swedbank.

Köpt 10 Inwido
Köpt 5 Swedbank
Köpt 10 Byggmax

Rullat in utdelning från HM så kassan är nu uppe i runt 55,000. Måste upp i runt det dubbla för att kunna vara med i nästa nyemission som är i Castellum. Borde inte vara något större problem. Kommer 17,750 snart från Ratos-preffen och Tele2 och det hinns med en lön till också innan Juni.

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Kan verkligen inte påstå att jag är insatt i hur det fungerar vid nyemmissioner, men jag sitter ju med lite Castellum-aktier. Skulle du lite snabbt förklara vad som gäller, så slipper jag Googla ;)

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drar det när vi börjar närma oss. Den 18e Maj kommer detaljerna. Kortfattat funkar det så här:

      Rätter avskiljs och kursen går ner som vid en utdelning
      Rätterna kan säljas om man inte vill vara med, eller behållas för att vara med i nyteckningen
      Är man med måste man acceptera, ha likvider på kontot samt behålla teckningsrätterna
      Att inte göra något är det absolut sämsta alternativet för då blir man utspädd

      Jag har Avanza och där dyker emissionen upp som ett erbjudande. Det var ganska pedagogiskt utformat av dom. Detta var min första emission också, har aldrig ägt den sortens bolag som brukar emittera det är mest förhoppningsbolag som brukar göra det.

      Radera