lördag 6 februari 2016

Rockader, Industrivärden, Paychex

Industrivärden skall stärka balansräkningen, sänka utdelningen och fokusera på mindre investeringar. Säkert en bra investering på sikt men det kan ta tid och jag sålde av mitt innehav. Jag har varit notoriskt otrogen Industrivärdenägare genom åren och mest använt den som en tradingpost och köpt/sålt i dippar.

Sålt 100 Industrivärden

Teknik och förhoppningsaktier gick ner ordentligt i USA i går. Tableau tappade halva sitt marknadsvärde, LinkedIn 44%.  Högriskinvesteringar är inte på modet. Skönt man inte äger så mycket sånt. Gäller att köpa defensiva innehav.

Köpt en liten position i Paychex som sysslar med lön- och administrationshjälp åt 590,000 små och medelstora amerikanska företag. Det har betalat utdelningar sedan 1988 och har en yield på 3.6% och låga skulder. Det är också ett företag som tjänar på stigande räntor och inte straffas av en dyr dollar. Billigt är det ju inte dock med ett P/E på 23. Detta är mitt första köp nånsin på NASDAQ-börsen.

Köpt 15 Paychex (PAYX)

Realty Income (O) har gått starkt sedan jag köpte in mig i dom i Nov-Dec. Plus 10% men igår dippade dom 3% och jag passade på att öka.

Köpt 10 Realty Income (O)

Sen såg jag i mitt ark att jag missat att summera ABB på tillgångssidan så jag blev plötsligt 15,000 "rikare". Alltid en trevlig överaskning även om jag inte fokuserar så hårt på värdet av portföljen utan utdelningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar